بررسی کامپیوتر گیمینگ ROG G20AJ ایسوس
عاشقان موفقیت
تمامی اصول موفقیت و ساخت موفقیت در زندگی روزمره

ترفند شناسایی وب سایت های وردپرسی توضیح واتس اپ در مورد تیک های بغل پیام ها معرفی ۱۰ تا از بهترین برنامه های چت و گفتگو برای گوشی و تبلت شما مسدود کردن ایمیل های مزاحم در Gmail آموزش ساخت اکانت جیمیل (Gmail) خلاص شدن از تبلیغات اینترنتی موجود در وبسایتها چگونه حروف و کلمات فارسی را کشیده تایپ کنیم: مثل ترفــــــــندها آموزش عکس گرفتن از محیط ویندوز با استفاده از ابزار snipping tool آموزش حذف اکانت وایبر (viber) آموزش آنروت ” Unroot ” کردن گوشی و تبلت اندرویدی آموزش تصویری روت کردن گوشی با استفاده از کامپیوتر آموزش تصویری راه اندازی اینستاگرام”Instagram” بر روی کامپیوتر آموزش تصویری راه اندازی وایبر “Viber” بر روی کامپیوتر آموزش تصویری استفاده از برنامه لاین در کامپیوتر و ویندوز آموزش گرفتن تصویر از صفحه نمایش (Take a screenshot) در ویندوز فون 3 دکمه ی موجود در گوشی های دارای سیستم عامل ویندوز فون چه کاری را انجام می دهند ؟ بازکردن قفل الگوی صفحه (Pattern) فراموش شده در اندروید ترفند غیر فعال کردن دریافت اس ام اس در اندروید


بررسی کامپیوتر گیمینگ ROG G20AJ ایسوس

طراحی و امکانات

یکی از بزرگترین مزایایِ پیشرفتِ فناوری این است که ابزار و دستگاه‌های کوچکِ ما روز به روز و طی نسل های مختلف قدرتمندتر و بهینه‌تر عمل می‌کنند. این الگو همچنان که در مورد گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها صادق است، در موردِ سخت افزارِ پی‌سی و تجهیزاتِ مربوط به آن هم صدق می‌کند و در این زمینه تا جایی پیش رفته‌ایم که شرکتِ ایسوس توانسته یک پی‌سی اختصاصی گیمینگ را در ابعادِ استانداردِ سیستم‌های کوچک تولید کرده و آن را با نشانِ انحصاری و تجاری معتبرِ خود یعنی Republic of  Gamers) ROG) روانه‌ی بازار کند. سیستم ROG G20AJ در ابعادِ Mini – ITX ، چیزی در حَدُ و اندازه‌ی کنسول‌های امروزی اما با قدرت و امکاناتی به مراتب بیشتر از آنها ساخته شده است. با زومجی همراه باشید تا به بررسی نزدیک‌ترِ این محصول می‌پردازیم.

بدنه

طراحی این محصول از همان ابتدا جلب توجه می‌کند. طراحی مفهومی بدیعِ، زوایا و گوشه‌های تُند و تیز و خطوطِ موازی در هم تنیده‌ای را در بر می‌گیرد که بیشترِ ما را به یاد تم‌های فضایی و مخصوصا صحنه‌هایی از فیلمِ علمی تخیلی Interstellar می‌اندازد، جایی که قهرمانِ داستان، کوپِر ، پس از سرگردانی در فضا می‌خواهد اطلاعاتی را از بُعدِ پنجم به دُخترش مُورف منتقل کند. البته خودِ ایسوس طراحی مذکور را برگرفته از آثارِ اقوامِ باستانی مایا (اقوامی پیشرفته که در آمریکای مرکزی می‌زیسته‌اند) معرفی می‌کند که در محصولاتِ دیگر سری ROG نیز رُسوخ کرده است.

پی‌سی گیمینگ ایسوس G20

پوششِ بدنه از پلاستیکِ ماتِ مشکی و با کیفیتِ ساخت بالایی تولید شده که روی یک شاسی فلزی به فرمِ Mini – ITX قرار گرفته است. ضخامتِ بدنه در بالا ۶۱ میلی‌متر و در پایین ۱۰۴ میلی‌متر است. ارتفاعِ این کیسِ ایستاده هم ۳۴ سانتی‌متر و درازایش ۳۵.۸ سانتی‌متر است. در مجموع طراحی خلاقانه‌ی محصول چیزی برای انتقاد باقی نمی‌گذارد و ابعادش نیز آن را برای استفاده در فضاهای نسبتا کوچک هم مناسب کرده است. چیزی که شاید نتوان از عکس‌ها برداشت کرد، اما ما آن را از نزدیک حس کردیم، بدنه‌ی بسیار مستحکمِ این پی‌سی است که در عینِ زیبایی، احساسِ متمایزی از برتری کیفیتِ آن را نیز القا می‌کند. استفاده از زبانِ طراحی یکسان در محصولات دارای نشان ROG، دستِ کاربران را برای انتخابِ طیفِ متنوع و هماهنگی از محصولاتِ جانبی مناسب در کنارِ این پی‌سی باز می‌گذارد.

تهویه

visuals-packed 2 ASUS G20

اگر بخواهید این کیس را باز کنید، گارانتی محصول را باطل می‌کنید، اما بدانید که باز کردنِ آن به سهولت کیس‌های مُتَعارِف نیست. از آنجایی که محلِ قرار‌گیری قطعات هم متفاوت و فشرده است، طراحی داخلی آن را بیشتر از پی‌سی، شبیه لپ‌تاپ‌ها کرده است. در پایین‌ِ کیس محفظه‌ی کارت گرافیکی قرار دارد که طبیعتا تهویه‌ی آن بر عهده‌ی فنِ خودِ کارت است، اما در بالا و روی پردازنده و اسلات‌های حافظه، سیستمِ تهویه‌ی اصلی قرار داده شده که شاملِ دو فنِ توربینی ( مانند چیزی که در لپ‌تاپ‌های گیمینگ سراغ داریم) بر روی سینکِ حرارتی مخصوصی است که جریانِ هوا را از زیرِ کیس به داخل کشیده و حرارت را از دریچه‌ی بالایی آن دفع می‌کنند. واضح است که چنین سیستمی برای ارتقا و افزودنِ قطعات مناسب نیست، اما این کار غیر ممکن هم نیست و فقط به زحمت و تلاشِ زیادی نیاز دارد.

 

در تصویرِ مقابل از زاویه‌ی بهتری می‌توان نوارِ خروجی سیستمِ تهویه را در بالای پی‌سی مشاهده کرد. جریانِ هوای داغ از این دریچه‌ که توسطِ پوششِ پلاستیکی بدنه اِستِتار شده، دفع می‌شود. درست در زیرِ این دریچه، سینک حرارتی و در پایین آن هم فن‌های توربینی رو به بالا قرار گرفته‌اند و انتقالِ حرارتِ پردازنده به سینک حرارتی از طریقِ دو لوله‌ی مسی که در تماسِ مستقیم با سطحِ پردازنده هستند انجام می‌شود.هوای ورودی نیز از مَجاری مشابهی که در زیرِ کیس قرار گرفته، هم به سمتِ کارتِ گرافیک و هم به سمتِ خنک‌کننده‌ی اختصاصی ایسوس در این سیستم جریان می‌یابد.

ASUS ROG G20AJ Up

منبع تغذیه

مورد غیر منتظره‌ی دیگر در این پی‌سی دسکتاپِ دوست داشتی، منبعِ تغذیه‌ی آن است که بر خلافِ پی‌سی‌های متعارف، برای استفاده در بیرونِ آن طراحی شده تا بتواند تا حدِ امکان از ابعادِ بدنه کاسته و از ایجادِ محدودیت در فضای موردِ نیاز برای قطعاتِ اصلی پرهیز کند. البته این منبعِ تامینِ برق، شامل جعبه‌ای اختصاصی متشکل از دو منبعِ تغذیه‌ی مجزا است که یکی برای تامینِ توانِ قطعاتِ اصلی و یکی هم برای تامینِ توانِ اختصاصی کارتِ گرافیکِ حرفه‌ای آن در نظر گرفته شده است.

پی‌سی گیمینگ ایسوس G20

 اِیسوس در واقع با مجزا کردنِ منابعِ تغذیه‌ی کارتِ گرافیکِ پر مصرف از بقیه‌ی اجزای سیستم، توانسته مدارِ تبدیلِ الکتریکی و تامینِ ولتاژهای موردِ نیاز را بجای یکپارچه سازی در یک واحدِ بزرگ و مستلزمِ تهویه، در ابعادی کوچک و بی نیاز از خُنک کننده‌ی اکتیو و دارای فن طراحی کند. چیزی که دقیقا مشابه‌ی آداپتورهای برقِ لپ تاپی اما در ابعاد کمی بزرگتر است. اما پیامدی که در ازای داشتن این منبعِ تغذیه‌ی بیرونی و طراحی فشرده‌ی کیس به آن دچار می‌شویم، نیاز به یافتنِ دو سوکتِ برقِ مجزا برای آن است که ممکن است کمی نامناسب به نظر برسد و داشتنِ یک جعبه‌ی تقسیمِ برق یا اصطلاحا چند راهی مجزای برق را ضروری کند.

مشخصات سخت افزاری

 

ASUS ROG G20AJ Gaming PC

پردازنده

(Intel Core i7-4790 (Quad-Core, 3.6GHz

مادربرد

ASUS G20AJ (H97)

حافظه

(2x 8GB Samsung DDR3-1600 (11-11-11

کارت گرافیک

NVIDIA GeForce GTX 980 4GB

ذخیره ساز

Toshiba Desktop HDD 2TB 7200 rpm

دیسک نوری

SuperMulti DVD RW

صدا

Realtek ALC887

ابزار بی سیم

802.11ac & Bluetooth 4.0

اتصالات

2x DVI, 1x HDMI, 1x DisplayPort
4x USB 3.0, 4x USB 2.0
6 Audio Ports
1x Ethernet

منبع تغذیه

(230W (PC) & 180W (GPU

لوازم جانبی

Windows 8.1
Kensington Lock
Includes keyboard and mouse

ASUS ROG G20 Compact Gaming Desktop Zoomg 2015

۱- پردازنده

ASUS ROG G20 CPU-Z CPU

در اینجا مشخصاتِ پردازنده را با برنامه‌ی CPU-Z مشاهده می‌کنیم. پردازنده‌ی مرکزی ما در این محصول Intel Core i7 4790 انتخاب شده که قویترین مدل از نسلِ هاسوِل( صرف‌ نظر از گونه‌ی اورکلاک شونده با پسوندِ K) و دارای فرکانسِ پایه‌ی ۳.۶ گیگاهرتز و فرکانسِ توربوی ۴.۰ گیگاهرتز است که ۴ هسته‌ی فیزیکی را با ۴ هسته‌ی مجازی HT ترکیب کرده و در مجموع ۸ هسته‌ی پردازشی را در اختیارِ سیستمِ عامل قرار می‌دهد. در بررسی‌های بعدی ما مشخص شد که فرکانسِ  عملیاتی این پردازنده بینِ ۳.۷ تا نزدیک ۴ گیگاهرتز، بسته به بارِ کاری آن متغیر است.

 

۲- حافظه‌ی اصلی  و مادربرد

ASUS ROG G20 CPU-Z RAM

برای حافظه‌ی اصلی ROG G20AJ هم دو ماژولِ ۸ گیگابایتی DDR3 در ترکیبِ دو کاناله در نظر گرفته شده است که در مجموع، ۱۶ گیگابایت رم با فرکانسِ کاری ۱۶۰۰ مگاهرتز را در اختیارِ سیستم قرار داده‌اند. همان‌گونه که می‌بینید رمِ اصلی ساختِ شرکتِ سامسونگ بوده و در دهمین ماهِ سالِ ۲۰۱۴ میلادی تولید شده است. نکته‌ی جلبِ توجه کننده فقط تایمینگِ این ماژول‌ها است که ۱۱-۱۱-۱۱-۲۸ تعیین شده و بدونِ پشتیبانی از XMP است و این زمان‌بندی به نسبتِ ماژول‌های با کیفیتِ موجود در بازار کمی پایین است و لزوما بالاترین سرعتِ ممکن نیست، اما برای سیستمی در این سطح کاملا کفایت می‌کند.

ضمنا مادربردِ سیستم یک مُدل در ابعاد‌ِ Mini – ITX بر مبنای سری تراشه‌ی H97، طبیعتا ساختِ خودِ ایسوس و با امکاناتِ جانبی متداول و موردِ نیاز مثلِ بلوتوث و کارتِ شبکه‌ی بی سیم با استانداردِ پر سرعت 802.11ac، کارتِ شبکه‌ی LAN گیگابیت ساختِ Realtek و تراشه‌ی پردازشِ صدای نسبتا با کیفیتِ Realtek ALC 887 است.

۳- کارت گرافیک

ASUS ROG G20 GPU 980

کارِ پردازشی بخشِ گرافیک در این محصول به کارتِ گرافیکِ رده بالای GeForce GTX 980 با ۴ گیگابایت رمِ گرافیکی سپرده شده است. این کارت از بُرد و خُنک کننده‌ی مرجع استفاده می‌کند، بنابراین فرکانسِ کاری و مشخصاتِ قطعاتِ بکار رفته در آن نیز مطابقِ اطلاعاتِ طرحِ رِفرِنسِ اِنویدیا است. در خبرهای قبلی دیده بودیم که محصولِ ROG G20 از بَدوِ تولد دارای گزینه‌های دیگری هم برای کارتِ گرافیک بوده که شاملِ GTX 760 و GTX 780 نیز می‌شده است.

کارتِ مرجعِ انویدیا معمولا بینِ ۵ تا ۱۰ درصد از مدل‌های اختصاصی و اورکلاک شده‌ی سازندگانِ مختلف کندتر است، اما در عوض می‌تواند بر خلافِ آن مدل‌ها، حرارتِ تولیدی کارت را از سمتِ عقبِ کارتِ گرافیک به بیرون هدایت کند. این موضوع علتِ اصلی انتخابِ مدلِ مرجع برای استفاده در چارچوبِ کوچک و فشرده‌ی چنین سیستمی است.

۴-ذخیره سازی

ASUS ROG G20 Disk Info

بعد از شناسایی قطعاتِ اصلی سیستم، نوبت به Storage یا ذخیره سازِ سیستم می‌رسد. در اینجا یک دیسکِ سخت داریم که ساختِ شرکتِ توشیبا است، ۷۲۰۰دور بر دقیقه سرعت داشته و یک بافرِ ۶۴ مگابایتی دارد.

دیسکِ سختِ توشیبا با مدلِ DT01ACA200 به رابط SATA 3.0 متصل شده و فضای ۲ ترابایتی را برای سیستمِ عامل، برنامه‌ها و بازی‌ها در اختیار کاربر قرار داده است. اما چیزی که توجه ما را در اینجا جلب کرد، گزارش دمای ۵۲ درجه‌ی سانتیگرادی توسطِ برنامه‌ی CrystalDiskinfo بود که در صورتِ صحت، بیش از دمای متعارفِ دیده شده‌ی ۳۵ تا ۴۰ درجه در هارددیسک های دیگر است و ظنِ عدمِ تهویه‌ی مناسب برای این دیسک ۳.۵ اینچی را بیشتر می‌کند و در دراز مدت می‌تواند ریسکِ خرابی این قطعه را افزایش دهد.

SSD، بودن یا نبودن

اما بزرگترین کاستی این محصول را در بخشِ ذخیره سازی مشاهده کردیم. با علمِ به اینکه محفظه‌ی داخلی دستگاه قابلیت اتصالِ درایوهای ۲.۵ و ۳.۵ اینچی را دارد، در سیستمی با این سطحِ کاربری و قیمت، لحاظ کردنِ تنها یک دیسکِ سختِ مکانیکی بدونِ استفاده از SSD برای ما تعجب برانگیز بود و این سوال را مطرح کرد که چرا مهندسینِ ایسوس، استفاده از یک دیسکِ SSD پُرسرعت و کم ظرفیت را برای نصب و اجرای سیستمِ عامل در این محصول در تمام ترکیب‌ها به طور ثابت و نه اختیاری، پیش بینی نکرده‌اند. طبقِ تجربه‌ی ما و قیمت‌های رو به کاهش SSD های مدرن، عدمِ استفاده از SSD را دیگر نمی‌توان به عواملی مثل قیمت یا عدمِ پایداری و دوام آنها نسبت داد و نداشتن آن در سیستمِ قدرتمندی مثلِ این ، می‌تواند حسِ پویایی، پاسخگویی سریع و اجرای بدونِ وقفه‌ی برنامه ها را از آن سَلب کند.

۵- پورت‌ها و اتصالات

پی‌سی گیمینگ ایسوس G20

در جلوی بدنه در قسمتِ پایین، ۲ پورتِ USB 3.0 به همراهِ ۲ کانکتورِ صدا برای خروجی هدفون و ورودی میکروفون قرار گرفته و در بالای آن هم درایوِ نوری قرار دارد.

پورت‌های جلوی کیس رامی‌توان از طریقِ ابزارِ اختصاصی Ai Charger اِیسوس به گونه‌ای تنظیم کردکه در زمان سریع‌تری باتری ابزارهای الکترونیکی متداول از جمله گوشی‌های موبایل را شارژ کند .

پی‌سی گیمینگ ایسوس G20

 پی‌سی ROG G20 در کل دارای ۸ پورتِ USB است که ۲ پورتِ دیگرِ  USB 3.0 و ۴ پورتِ USB 2.0 هم در پشتِ بدنه و روی مادربردِ خود دارد. مجموعه‌ای کامل از پورت‌های صدا، شبکه، همچنین ۲ پورت HDMI، یکی روی مادِربُرد به عنوانِ خروجی گرافیکِ پردازنده و یکی هم روی کارتِ گرافیکی قرار دارند. روی گرافیکِ GTX 980 هم یک پورتِ DVI و دو DisplayPort دیگر قابل استفاده است. لازم به ذکر است که کارتِ بی سیم این سیستم داخلی است و آنتن‌های مربوط به آن هم در داخلِ بدنه تعبیه شده‌اند و از بیرون قابل مشاهده نیستند.

۶- ماوس و صفحه کلید

بجز خودِ کیس، یک ماوس و کیبوردِ معمولی نیز در بسته‌ی این کامپیوتر وجود دارد که هر چند از سری مد‌ل‌های حرفه‌ای و گیمینگِ ایسوس و متناسب با کیفیتِ سیستمِ اصلی نبودند، اما دستِ کم برای راه اندازی سیستم در اتاقِ نشینمن و در کنارِ تلویزیون کفایت می‌کردند. چون با وجودِ این دو قطعه و بر خلاف پی‌سی های دیگر، مراحلِ نصب و راه اندازی این سیستم، درست مثلِ کنسول‌های خانگی تکمیل می‌شود و ضرورتی به خریدِ لوازمِ اضافی مثل مانیتور و اِسپیکر برای تست و راه اندازی آن نیست


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: کامپیوتر، ،
:: برچسب‌ها: بررسی کامپیوتر گیمینگ ROG G20AJ ایسوس,

نویسنده : محسن رحمانی تاریخ : دو شنبه 15 تير 1394



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به عاشقان موفقیت مي باشد.